woensdag 10 maart 2010

Walk like an Egyptian

Veel nieuwe dingen geleerd afgelopen dagen, bijvoorbeeld: Je hebt ook dieren mummies. Piramides zijn echt veel groter dan je denkt. Binnen in een piramide ruikt het naar pies. Egyptische taxichauffeurs kennen het hele Nederlands elftal van 1988 uit hun hoofd. Hoe groter de donkere stip op het voorhoofd van de mannen van het vele bidden hoe eikeligere types het zijn. Je schijnt ook stiften te kunnen kopen om zo’n stip op je voorhoofd te maken.

Als je in Cairo woont, rook je ongewild een pakje per dag aan uitlaatgassen en echte sigarettenrook. Waterpijpen ruiken daarentegen naar bloemetjes. Alleen rijke, hoog opgeleide vrouwen dragen geen hoofddoek. Burka’s zijn best in de mode in Egypte. Lamsvlees +aubergine+knoflook+limoen+tahina =overheerlijk.

En verder ook nog wat over mezelf geleerd, bijvoorbeeld: Er zit een limiet aan de hoeveelheid keer dat ik me totaal van top tot teen wil bedekken in een verplichte geleende soepjurk om een moskee te bezoeken. Het voelt toch raar, een beetje akelig en oneerlijk om je zo te moeten verstoppen en opeens had ik er geen zin meer in. Ik kan best goed Arabisch lezen, spreken kan ik alleen nog voor geen meter. Na Egypte voelt Ghana als ‘thuis’.

Foto's komen morgen, als internet het weer beter doet. In Sh'Allah.