zondag 15 november 2009

Kokrobite reggae


Een weekend op pad met een nissan patrol, 2 mede-nederlanders, flessen water en mijn fototoestel. Kokrobite beach is een strandje dicht bij Accra beroemd om z’n reggae parties. Het trekt veel lieve blonde vrijwilligsters, rasta negers en vele setjes van deze twee groepen. Mijn dreads zijn al jaren geleden afgeknipt, maar ik heb me goed kunnen vermaken op de Bob Marley beats en op het strand met de vissers en kinderen. Hieronder een fotoimpressie.

De volgende ochtend was het personeel wel toe aan een slaapje, nadat ze de hele nacht gedanst hadden. Mensen hebben hier over het algemeen geen moeite met inslapen zoals ik. Een klein richeltje in de schaduw is al voldoende voor een tukje. Een palmboom om tegen aan te leunen, stoeprand, stoeltje, of gewoon voorover met je hoofd op tafel; alles blijkt een heerlijk bed te zijn. Hoorde laatst het fascinerende verhaal over een sollicitatiegesprek waarbij iemand in slaap was gevallen. Kan me voorstellen, dacht ik nog, nadat je misschien 10 dezelfde saaie gesprekken moet doen met ongeïnteresseerde sollicitanten. Het bleek echter om de sollicitant zelf te gaan. ‘Mijn goede eigenschappen zijn…euh, euh zzzzzzz’… zo iets.

Straatverkopers zie je hier bij elk stoplicht. Ik vraag me soms af wie er een hondenriem, lijm, tummy trainer (soort telsell apparaat uit de jaren tachtig) en andere bizarre dingen koopt al wachtend op het groene licht. -Niet dat het licht altijd groen wordt, soms zit er geen lampje in en is het alleen maar rood licht- . Maar het is wel knap hoe ze met een bak vol ijsjes, ananassen of dus minder logische spullen tussen de auto’s doorrennen.